1. Home
  2. Zwemmen
  3. Borstcrawl

De Borstcrawl

Leer hoe je de borstcrawl-slag zwemt, een van de meest veelzijdige en populaire zwemtechnieken. Als het goed wordt gedaan, is de borstcrawl een oefening voor het hele lichaam die kan helpen spieren op te bouwen en te versterken.

Bekijk borstcrawl tijden

Translate this page

Na de zomervakantie starten nieuwe borstcrawlcursussen. Houd deze website in de gaten voor startdata.

Wat is de borstcrawl?

De borstcrawl, of vrije slag, is een veel voorkomende zwemslag. De borstrawl is goed voor de conditie van het hele lichaam, en op het hoogste niveau strijden atleten met deze techniek om Olympische medailles. De borstcrawl is een van de vier zwemslagen in de internationale competitie, samen met de vlinderslag, schoolslag en rugslag.

Als je borstcrawl zwemt, ligt je lichaam met het gezicht naar beneden in het water. Je voert continu een zogenoemde ‘flutter kick uit’, en je armen reiken afwisselend voor je hoofd en trekken dan onder water terug. De borstcrawl is meestal de snelste van alle wedstrijdzwemmen en is van matige

Hoe voer je de borstcrawl uit?

Net als bij andere zwemslagen kan het handig zijn om de slag op te splitsen in verschillende onderdelen:

  1. Lichaamshouding: De borstcrawl begint in de gestroomlijnde positie met je armen voor je uitgestrekt, je gezicht naar beneden en je benen achter je. Naarmate de slag vordert, zal je romp heen en weer draaien vanwege de afwisselende armslagen. Met oefenen kun je de juiste hoeveelheid rotatie bereiken.

  2. Armbeweging: De armslag van de borstcrawl kan worden onderverdeeld in vier bewegingen, die bekend staan ​​als de downsweep, de insweep, de upsweep en het herstel. Breng vanuit de startpositie met uitgestrekte armen één hand naar beneden, met je handpalm gekanteld zodat de duim leidt voor de neerwaartse beweging. Houd je elleboog hoog. Vermijd op dit punt in de slag het gebruik van geweld; je bent bezig met het opzetten van de insweep. Terwijl je onderarm dieper in het water komt, trek je naar achteren. Oefen nu voortstuwingskracht uit en beweeg je lichaam door het water. Als je hand ongeveer ter hoogte van je buik is, verander dan de beweging van trekken naar duwen. Dit is de opwaartse beweging en zou je arm weer omhoog moeten brengen. Het herstel vindt plaats wanneer u uw arm weer voor u uitbrengt. Ontspan je onderarm en pols en drijf de beweging aan met je elleboog. Wissel beide armen af. Terwijl de een door de krachtdelen van de cyclus werkt, is de ander aan het herstellen en naar voren glijden om de cyclus vanaf de andere kant van het lichaam te beginnen.

  3. Beenbeweging: De beenbeweging van de voorwaartse kruip is een standaard fluttertrap. Met je knieën licht gebogen, richt je je voeten naar achteren en wissel je je beenschoppen continu af.

De borstcrawl leren?

Wij bieden een cursus van 10 weken waarbij je de techniek volledig leert. Tijdens de cursus van 10 weken leer je een juiste borstcrawltechniek, die de basis is voor het leren zwemmen van langere afstanden. Tijdens de cursus staan we onder andere stil bij de ligging in het water als basis voor iedere zwemslag.

Ook voor deelnemers met al wat borstcrawlervaring is er uitdaging genoeg om tijdens deze trainingen hun techniek te verbeteren. De slag wordt minder vermoeiend, het plezier wordt groter en de conditie verbetert.

Het cursustarief bedraagt € 105,00 en is incl. lesattributen

Aanmelden is momenteel niet mogelijk.

Borstcrawl tijden

Deze website maakt gebruik van cookies

Sportbedrijf Arnhem maakt gebruik van cookies om jouw websitebezoek makkelijk en persoonlijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je kunt je voorkeuren en toestemming altijd wijzigen. Bekijk onze cookieverklaring